Case – Empowerende leiders coachen


  • Vraag

    Hoe kan Revolv ons helpen in het voeren van een leiderschapsbeleid met een jaarlijkse 360° als basis voor de evaluatie van managers en het maken van ontwikkelingsplannen?

  • Klant

    Logistieke sector.

  • Context

    In de jaarlijkse engagement survey bleken de nieuwste generatie leidinggevenden een serieuze demotiverende factor te zijn voor hun medewerkers.

    Deze generatie was opgeklommen omwille van haar expertise en niet omwille van haar aanleg voor people management. Bovendien had ze in tegenstelling tot de oudere generatie nooit enige training gevolgd.

  • Unlock & Commit

    360° survey

    We startten met het vertalen van de leiderschapscompetenties die door de grotere groep waartoe de klant behoorde  waren opgelegd naar een 360°-survey.

    De eerste 360° werd gelanceerd in het kader van de training en telde niet als een evaluatie. De 360° werden met elke manager persoonlijk gedebrieft. Telkens werd een persoonlijk ontwikkelingsplan opgesteld.

  • Empower

    De nieuwe generatie managers volgden allemaal de vijfdaagse training ‘people management: the essentials’ die aangepast werd aan de noden van het bedrijf en van de deelnemers.

    De oudere generatie managers werd niet gevraagd om de training te volgen. Zij konden zich in functie van hun ontwikkelingsplan inschrijven voor thematische intervisies rond de vier meest cruciale noden: coaching, omgaan met low performers, conflictbemiddeling en change begeleiden.

  • Engage

    Op het einde van het traject werd van elke manager een tweede 360° afgenomen, gevolgd door een upward feedbacksessie en de opmaak van een ontwikkelingsplan.