Als ervaringsdeskundige in de burn-outologie (en gediplomeerd woordenuitvinder) is het mijn taak om je te informeren over tips & tricks om een burn-out te overleven. Ik testte het afgelopen jaar tal van dingen (ziekteverlof, ontslag geven, psychiaters, VDAB loopbaanbegeleiding) die niet werkten, maar ook een aantal dingen die wél werkten! Een burn-out is niet het einde van de wereld. In tegendeel. Hierna begint het pas! 

Herken je jezelf in deze blogpost lees dan verder want de oplossing is nabij.

Voor je dus drastische maatregelen neemt en je bruggen opblaast door je job op te geven, raad ik je aan om deze tips eens te proberen:

1. Blijf dingen doen

Ondanks je futloosheid en gebrek aan energie is het onontbeerlijk om activiteiten te blijven ondernemen. Liefst van al nieuwe dingen, maar begin met iets op te pakken wat je vroeger al deed. Hoe gaat het nog met die ene vriendin waar je vroeger regelmatig mee afsprak? Of wanneer was de laatste keer dat je een wandeling maakte in dat natuurgebied om de hoek?

[Combineer die wandeling met een nieuwe hobby en ontdek de wereld: Geocaching]

2. Doe vrijwilligerswerk

Zinloosheid is vaak een gevolg van een burn-out. Je vindt geen voldoening meer in wat je doet en glijdt stillaan af naar een apathische modus waarin niets nog zin lijkt te hebben. Vrijwilligerswerk kan je hierbij helpen. Door je in te zetten voor een ander ga je je automatisch beter voelen. Daarnaast leer je relativeren en kom je jezelf regelmatig tegen. Je (her)ontdekt (nieuwe) talenten en breidt je netwerk uit. Wie weet kan je je nieuwe skills ook wel inzetten in je huidige job?

[Ben je onzeker over welk vrijwilligerswerk bij je past? Doe dan dit assessment!]

3. Sport

Ik ben vast niet de eerste die dit tegen je zegt maar: beweeg. Je wéét dat het helpt maar, oh ja, dat ellendige energiepeil, hè?

Je hoeft jezelf geen doelen te stellen dat je om de andere dag zal gaan joggen maar begin al met het aantrekken van je sportschoenen elke keer je denkt: “ik zou toch eens moeten sporten…”. Neem het gerust van mij, als complete anti-sporter, aan: het werkt.

[Monitor je vooruitgang met Map My Walk]

4. Mediteer

Steeds meer worden we ons bewust van de weldaden van mediteren. Door enkel en alleen te zijn, vertraagt je hartslag en je ademhaling, je gedachten vinden hun rust en je slaapt er beter door. Het allerbelangrijkste is dat je met mildheid naar jezelf leert kijken. Je hebt een burn-out, en dat is ok. Focus nu even op je ademhaling, wees dankbaar en laat het los.

[Download deze gratis app en begin vandaag nog: Insight Timer]

5. Sta jezelf toe het even niet meer te weten

Frustratie, angst, onzekerheid komt onder andere voort uit gedachten over iets dat gebeurd is (had ik maar) of iets dat nog zal gebeuren (wat als). En of je er nu lang over nadenkt of niet, het is wat het is. Je kan het dus even goed loslaten en aanvaarden dat het je even niet meer gaat. Neem dus de tijd en breinruimte die vrijkomt om één van bovenstaande tips te implementeren.

[Kom los uit je web met deze app: Unstuck]

Veel succes!